گردشگری شهری

 

گردشگری شهری- سعيد داغستانی
در حال حاضر براي اولين بار در تاريخ بشــر، نيمي از جمعيت دنيا در شهرهــا زنــدگي مي کنند. همچنين پيش بيني مي‌شود که تاسال 2025 بيش از دو سوم جمعيت جهان ساکن شهرها خواهند بود. در حاليکه توسعه شهري پديده اي جهاني است، بيشترين رشد و توسعه شهري در کشورهاي در حال توسعه مشاهده مي شود به طوري که بيش از 90 درصد شهرنشينان دنيا در اين بخش خواهند بود(پاک، 1383، ص16).
شهر موجودي است زنده و پويا و انسان محور، براي داشتن شهر سالم به برنامه ريزي بلند مدت نياز است. برعهدة مديران و برنامه ريزان شهري است که شهروندان را در رسيدن به خواسته هايشان براي داشتن شهري سالم، زندگي سالم و هواي سالم ياري کنند.
ايدة شهر سالم متناسب با موفقيت و ويژگيهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و اقليمي مناطق گوناگون تحقق مي‌يابد؛ گرچه تبادل تجربه ها و انديشه ها در سطح جهاني در اين طرح نقش مهمي ايفا مي کند. اما نمي توان از مدل و الگوي واحد و از شيوه ها و روش هاي يکسان استفاده کرد. هر يک از شهر هاي جهان ويژگيهاي خاص خود را دارند و شهروندان و شهر نيز از نظر ترکيب بندي اجتماعي و اقتصادي و ساختار اجتماعي و فرهنگي و نيز ميزان فعاليتها و توانايي ها و ظرفيت ها از يکديگر متفاوت مي باشند. يکي از محورهاي اجرايي درست ايدة شهر سالم شناخت توانايي ها و ظرفيت هاي گوناگون مردمي و امکانات و نهاد هاي دولتي و غير دولتي هر منطقه و هماهنگ کردن اين ظرفيتها و امکانات در راستاي تحقق اهداف شهر سالم مي باشد.
بسياري از شهرها بويژه در کشورهاي رو به توسعه(جهان سوم) طي دهه هاي اخير با تخريب محيط هاي شهري و افزايش نابرابري هاي بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي در مقياس وسيع بين ساکنان خود رو به رو بوده اند. به همين سبب اين شهرها از دهه 1970به بعد با فقر شهري مواجه شده اند. اين امر باعث شده که سطح زندگي و استانداردهاي مربوط به محيط زيست نيز در بسياري از شهرها با مشکل مواجه گردد.
 بررسي نظريه هاي شهرسالم
بعد از انقلاب صنعتي جهان با رشد شتابان شهر نشيني مواجه شد و باعث ظهور شهرهاي ميليوني در سطح جهان گرديد. بيشتر جمعيت اين شهرها روستاييان مهاجر بودندکه در زاغه ها و حاشيه هاي شهر و يا در کنار کارخانه هاي صنعتي اسکان داده مي شدند و باعث بروز مشکلات عديده اي براي شهرها شدند. از اين جمله مشکلات فقر، کمبود مسکن،کمبود خدمات شهري، بهداشتي و درماني و آلودگي هـاي زيست محيطي بود که باعث تخريب محيط زيـــست شهري مي‌شد.
با توجه به مشکلات موجود نظريه هايي در مورد حفظ محيط زيست شهري ارائه شد که باعث ظهور شهرهاي گوناگون در سطح کشورهاي صنعتي و سپس کشورهاي در حال توسعه شده است.


نظرات شما عزیزان:

مونا
ساعت0:40---3 آذر 1391
عالی بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:گردشگری شهری, گردشگری شهری,گردشگری شهری, گردشگری شهری, | 11:6 | نويسنده : سعيد داغستاني |